In de wereld van geavanceerde geluidssystemen is het één van de meest erkende high-end merken, maar het duurde 16 jaar voordat ze hun eigen distributeur in het VK werden.
Steinway Lyngdorf heeft een stevige greep op de Engelse markt. Gerangschikt in de top 5, gemeten naar grootte, is het een markt met een groot aanhoudend groeipotentieel. Pas nu – na 8 jaar bij een Engelse distributeur – gaat Steinway Lyngdorf er helemaal voor om zelf distributeur in Engeland te worden. Op 1 oktober 2021 richtte het Deense bedrijf een nieuw bedrijf op in Engeland en binnenkort zullen ze hun eigen showroom net buiten Londen presenteren.
“Engeland is echt een goede hifi- en thuisbioscoopmarkt en is dat altijd geweest. Het is een grote stap voor ons om de markt te betreden, maar we geloven dat we door zelf aanwezig te zijn onze omzet de komende jaren aanzienlijk kunnen verhogen. In het najaar van 2021 hebben we de juiste persoon gevonden om dit mogelijk te maken. We hadden een volwassenheid in de markt bereikt die ons in staat stelt om het te rechtvaardigen, en tegelijkertijd hadden we een punt bereikt waarop we enkele beperkingen voor verdere groei zagen”, zegt Anker Haldan, CCO bij Steinway Lyngdorf.
Engelse dealers stellen eisen
De beperkingen van het hebben van een distributeur werden overduidelijk toen Steinway Lyngdorf al geruime tijd aanwijzingen kreeg van dealers dat ze alleen rechtstreeks met hen wilden handelen. De dealers eisten om dichter bij de fabrikant te komen, zonder via een extra schakel in de vorm van een distributeur te hoeven gaan. Zonder deze eis, had Steinway Lyngdorf deze stap niet gezet.
“De Engelse markt in geluidssystemen is enorm. Retailers begrijpen echt wat ze doen en dat betekent dat ze eisen stellen. Ze willen direct putten uit onze knowhow en direct geholpen worden, daar hebben we naar geluisterd”, zegt Anker Haldan.
In verband met de vestiging in Engeland is Steinway Lyngdorf ook bezig met het vinden van het juiste pand voor een showroom aan de rand van Londen, zodat zowel winkeliers als klanten gemakkelijker toegang hebben tot de producten, die allemaal tot het high-end prijssegment behoren.
Backoffice in Danemarken helpt in het eerste jaar
Steinway Lyngdorf heeft een salesmanager in Engeland aangenomen met backoffice assistentie van het hoofdkantoor in Denemarken en in eerste instantie zal er hulp zijn van de Deense collegae op de verschillende evenementen en beurzen in Engeland.
“We verwachten één keer per kwartaal wat reisactiviteit, die beheersbaar zal zijn. Het grootste werk ligt bij onze salesmanager in Engeland, aangezien we ook verschillende evenementen in Denemarken hebben waar we aanwezig zullen zijn. In de komende 1-2 jaar is het doel om het bedrijf lokaal uit te breiden met meer personeel”, zegt Anker Haldan.
Brexit was geen noodrem
Toen de Brexit op 1 januari 2021 van start ging, werden veel Deense handelaren in Engeland hard getroffen door de afhandeling van transport enz., en werden zowel de douane- als de btw-afhandeling ingewikkelder en duurder. Die factor heeft Steinway Lyngdorf echter niet significant beïnvloed.
“Brexit is voor ons niet cruciaal geweest. We hebben veel ervaring met verkopen naar landen buiten de EU, dus de afhandeling van douane en vracht is iets waar we al veel ervaring mee hebben”, legt Anker Haldan uit.
Beste controle over de markt
Op 1 april 2022 maakt Steinway Lyngdorf de laatste banden met hun huidige distributeur los. Het eerste jaar staat in het teken van het handhaven van de status quo. Daarna is het doel om de eerste jaren de omzet met 15% per jaar te verhogen. Anker Haldan verwacht dat het bedrijf in Engeland na 4-5 jaar een volwassenheidspunt zal bereiken, waarna er een meer gelijkmatige groeicurve zal zijn.
“Als je in je eigen markt zit, kun je het dichtst bij je klanten komen. Het is de beste controle over de markt die men kan krijgen en het uiterste waarnaar men kan streven in de export, maar het vereist dat de markt een bepaalde omvang heeft. Engeland heeft dit. Het lijdt geen twijfel dat Engeland op het gebied van geluid en geluidsweergave een zeer belangrijke markt voor ons is”, zegt Anker Haldan.
4 goede adviezen van Anker Haldan om je in het buitenland te vestigen
1) Denk er goed over na
Natuurlijk moet je altijd goed nadenken voordat je een nieuwe markt betreedt. Het is een goed idee om een voorstudie te laten doen om het potentieel van de producten die je wilt verkopen te ontdekken.
2) Ervaring opdoen zonder het volledige risico te nemen
Met het omzetniveau dat we hebben bereikt, kunnen we vandaag de oprichting van ons eigen bedrijf rechtvaardigen. Het heeft echter ook jaren geduurd om daar te komen. Voordat je een vestiging start, dien je ervaring op te doen met enige export, eventueel contact op te nemen met enkele handelsagenten en/of gebruik te maken van een distributeur. Het is moeilijk om met een eigen bedrijf helemaal opnieuw te beginnen – niet onmogelijk, maar je loopt wel een groter risico. Via een distributeur is dat risico minder.
3) Vraag advies voor vestiging
Schakel iemand in die je in de opstartfase van het juiste advies kan voorzien. We hebben CPIE Services benaderd omdat het een bedrijf is met Engelse contacten en een kantoor in Engeland. We werden ook in contact gebracht met lokale adviseurs, zoals een accountant en een notaris, en zij regelden ook alle praktische zaken voor ons in verband met het bedrijf, bankzaken, enz. Het ging heel snel en efficiënt.
4) Vraag administratieve hulp
Er zijn verschillende effectieve oplossingen voor facturatie en klantenbeheer waarmee je relatief eenvoudig aan de slag kunt. We hadden al een eigen opzet, dus we konden het zelf aan, maar als je deze niet hebt, is het de moeite waard om te onderzoeken of je het uitbesteedt of niet.
Kort over Steinway Lyngdorf
Uniek partnerschap.
Ontworpen, ontwikkeld en vervaardigd in Denemarken, zijn de geluidssystemen van Steinway Lyngdorf de enige die gekwalificeerd zijn voor een partnerschap met Steinway & Sons.
Steinway Lyngdorf verenigt Steinway & Sons – al meer dan 165 jaar fabrikant van ‘s werelds beste vleugels – en Peter Lyngdorf – een van de meest visionaire vernieuwers van vandaag op het gebied van geluidsweergave. Deze samenwerking is gebaseerd op een ambitieuze belofte – dat de Steinway Lyngdorf-geluidssystemen het geluid van een Steinway & Sons-vleugel zo perfect reproduceren dat zelfs doorgewinterde concertpianisten het verschil niet kunnen horen.
Het erkende merk heeft de normen voor geluidsinnovatie en geluidsweergave opnieuw gedefinieerd. In 2006 werd RoomPerfect™ gelanceerd als de meest geavanceerde oplossing om geluid aan te passen aan de omgeving waarin de speakers staan.
Naast standaardoplossingen biedt Steinway Lyngdorf ook speciale producten voor speciale installaties en afwijkende ruimteconstructies.
Steinway Lyngdorf verkoopt over de hele wereld met een eigen bedrijf in Denemarken, de VS en Engeland, evenals distributeurs in ca. 45 landen. Ze hebben kantoren in Dubai en Singapore, die dealers in het Midden-Oosten en Azië ondersteunen.